اشكهاي ديگران را مبدل به نگاههاي پر از شادي نمودن بهترين خوشبختي هاست

نگهداري موتور

حداقل هفته اي يك بار و يا بيشتر به ويژه هنگامي كه ازخودرو بيش ازحد معمول استفاده مي شود، گيج اندازه گير روغن را از داخل كارتر بيرون آوريد وسطح روغن داخل كارتر را اندازه بگيريد و در صورت پايين تر بودن سطح روغن از علامت مربوط به آن روغن مناسب اضافه کنيد. زمان تعويض روغن موتور و نوع روغن مصرفي در داخل گاتالوگ ماشين درج شده است.

توجه مهم : در صورتيکه از روغن هاي معمولي در ماشينهاي معمولي استفاده مي کنيد فاصله هر بار تعويض روغن وصافي دركاتالوگ اصلي موتور5000 مايل (8000كيلومتر) است اما به دليل عدم مرغوبيت بعضي از روغنهاوصافيهاي داخلي وهمچنين به دليل بالا بودن درصد گوگرد بنزين هاي ايراني وتوليداسيد سولفوريك دراثر احتراق وعبور مقدار بسيار كمي ازاين اسيد ازفضاي رينگ به محفظه كارتر وتقطير شدن آن بهتر است بعداز هر 25000ـ2000 كيلومتر،روغن وپس ازهردوبارتعويض روغن (يعني هر5000 كيلومتر) صافي راعوض كنيد زيرا درحقيقت نقش روغن درموتور مانند نقش خون در بدن انسان است.

پيچ تخليه روغن رابه دقت تميزكنيد ومطمئن شويدكه واشر زيرآن نيز تميزوبي عيب است سپس پيچ تخليه روغن راتوسط آچار رينگي ياآچار بكس با دهانه يك اينچ كاملا سفت كنيد درصورتي كه صافي روغن راعوض مي كنيد 5/0 ليتر ديگرروغن داخل موتور بريزيد.

موتور راروشن كنيد و بگذاريد چند دقيقه كار كند سپس دوباره سطح روغن داخل كارتر رابه وسيله گيج اندازه گير اندازه گيري كنيد.درصورت تعويض صافي دقت كنيدكه درمحل اتصال صافي روغن وموتور هيچ گونه نشتي وجودنداشته باشد.اگرخودرو درشرايط محيطي بد از نظر گرما ، سرماويافضايي كه آغشته به گردوخاك است كارمي كند بهتر است روغن راپس ازطي مسافت كمتري (حدود1500 كيلومتر) عوض كنيد.

عيبيابي موتور از طريق رنگ دود اگزوز:

بدون دود:(خاکستري) :

موتور سالم است و موتور سالم دود نميکند (حتي موتور ديزل) و وقتي انگشت به لوله اگزوز ميزنيم انگشت نبايد چرب يا سياه شود.

دود سفيد( آب سوزي ) :

الف) موقتي : در زمستانها و شبهاي سرد وقتي موتور خاموش است به علت اينکه هواي بيرون سرد و داخل موتور گرم است در نتيجه هواي داخل موتور به صورت قطرات آب در ميآيد که بعد از روشن کردن موتور در صبح زود دود سفيد رنگي از اگزوز خارج ميشود که نتيجه آب سوزي است و چون اين حالت موقتي است اشکالي ندارد و پس از گرم شدن موتور قطع خواهد شد.

ب) دائمي : اگر دود سفيد دائمي باشد دليل آن سوختن واشر سيلندر يا ترک خوردگي سيلندر ميباشد.

دود سياه:

در اثر کثيفي بيش از حد فيلتر هوا ، کم بودن هوا ،  خام سوختن بنزين در موتور ،  ريتارد بيش از حد موتور (تنظيم نبودن دلکو) دود سياه ايجاد مي گردد.

دود آبي: روغن سوزي

الف) موقتي : روغن سوزي از خلاصي بيش از حد گيت سوپاپ ميباشد که در اينحالت معمولاً روغن کم نميکند و در موقعي که موتور پرگاز کار مي کند دود قطع ميشود.

ب) دائمي: اگر موقع کم گاز يا پرگازکار کردن موتور به طور دائم دود کند روغن سوزي از رينگ و پيستون يا سيلندر است.

عيب رينگ: رينگها مزيت خود را از دست دادهاند يا رينگ شکسته است .

عيب سيلندر: عيوب سيلندر مثل آئينه شدن يا صيقلي شدن جداره سيلندر يا سائيدگي سيلندر مي باشد.

شناسايي موتور و دستگاههاي مرتبط

تعريف موتور:

موتوردستگاهي است كه انرژي حرارتي حاصل ازسوخت را تبديل به انرژي مكانيكي نموده وموجب به حركت درآوردن خودرومي شود.دراطراف موتوردستگاههايي نصب مي گردد كه براي تكميل كار موتور بسيار موثر مي باشد.

قسمتهاي تشكيل دهنده موتور:

الف)سرسيلندر

ب )سيلندر(تنه )        

ج )كارتر

سرسيلندر:

سرسيلندر دربالاي موتورروي سيلندر قرار دارد. بين سيلندر وسرسيلندر ورقه اي از جنس نسوز به نام واشر سرسيلندر قرار مي گيردوعمل واثرآن بستن تمام منافذ سيلندر است به نحوي كه هيچگونه منفذي براي عبور گازها وجود نداشته باشد.

سيلندر (تنه ):  

تنه موتور يا سيلندر قسمت اصلي موتور بوده وقطعات ديگر به اطراف آن وصل مي شود وداراي استوانه توخالي به نام سيلندر مي باشد .دراطراف استوانه هاي سيلندر مجاري آب وروغن تعبيه شده است . تنه موتور ازبالا به وسيله سرسيلندر واز پائين به وسيله كارتر روغن محدود مي شود وهمچنين محل هاي استقرار موتور روي شاسي (دسته موتورها ) درتنه قرار دارد.

كارتر:

كارتر ظرف ومخزن روغن مي باشد كه زيرموتوربسته مي شود وروغن پس ازطي كانالهاي روغن مجددا به آن برمي گردد. جهت به کار افتادن و روشن شدن موتورهاي بنزيني چهار زمانه نياز به چهار حالت زير مي باشد:

1- مکش (تنفس)

2- تراکم

3- احتراق

4- تخليه  

مرحله اول مکش يا تنفس :

با به حرکت درآوردن موتور توسط استارت و با پايين رفتن پيستون، سوپاپ هوا يا گاز باز شده و مخلوطي از هوا و بنزين سيلندر را پر مي کند.

مرحله دوم تراکم :

در ادامه کار استارت و با بالا آمدن پيستون, سوپاپ گاز بسته شده و مخلوط هوا و بنزين به صورت گاز تحت تراکم قرار ميگيرد.

مرحله سوم احتراق :

در ادامه کار استارت کمي قبل از رسيدن پيستون به انتهاي مرحله تراکم شمع جرقه زده و با فشار زياد احتراق، پيستون با شدت و قدرت به طرف پائين حرکت کرده و در نتيجه موتور روشن شده و ديگر نياز به استارت زدن نميباشد.

مرحله چهارم تخليه :

پس از پايان احتراق پيستون از نقطه مرگ پايين به طرف بالا حرکت کرده و در اين زمان سوپاپ دود باز بوده و گازهاي حاصل از احتراق توسط اگزوز به خارج منتقل مي گردد.

+ نوشته شده در  86/10/14ساعت   توسط مهندس سوران اشعری | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
درباره وبلاگ
درد من حصار برکه نيست. درد من زيستن با ماهياني ست که فکر دريا به ذهنشان خطور نکرده است...!!

نوشته های پیشین
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آذر 1387
آبان 1387
مهر 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
آذر 1386
آبان 1386
مهر 1386
آرشیو موضوعی
72- نامه های گروه های آموزشی استان
74- نكات ايمني تاير خودرو
73- تحليل اجزاي محدود و مقايسه با نتايج تجربي
75- درخت خطا و روش تحليل آن در سيستم‌هاي الکترونيک
76- آشنايي با مواد سيستم خنك‌كاري موتور خودروها
77- بهبود خواص مفتول فنرهاي سوپاپ اويل تمپر شده با
78- کاربرد فولاد با استحکام بالاي نيوبيم‌دار در خو
79- سيستم تزريق سوخت
80- نسل جديد تايرهاي بدون باد
81- ويژگي‌هاي مواد پلاستيکي مصرفي در چراغ‌
82- آشنايي با سيستمهاي ترمز در خودرو
83- نانوفناوري و صنعت خودرو
84- معرفي نرم افزار Autoform و مقايسه تحليل تئوري
85- طراحي تنظيم کننده ولتاژ مقاوم در برابر اغتشاش
86- نقش کنترلي رکتيفاير در عملکرد آلترناتور
87- کنترل سوخت در سيستم‌هاي سوخت‌رساني انژکتوري
88- عملکرد مدارات داخلي رگولاتور و نقش عوامل اصلي
89- فروشگاه رايان صنعت
01- آشنائي بادستگاه کنترل حرکت اتومبیل
02- فرهنگ لغات اختصاصی مکانیک خودرو
03- لیست سایتهای دانشگاههای کشور
04- لیست سایتهای مرتبط با مکانیک خودرو
05- راهنمای عیب یابی خودرو
06- ECU را بشناسيم
07- چگونگی کار کرد موتورهای هوای فشرده
08- انواع خودورها از نظر نوع اتاق
09- خرابی سوپاپها
10- روش عيب يابي كمك فنر خودرو
11- معرفی کتابهای تخصصی مکانیک خودرو
12- مزايا و معايب استفاده از گاز طبيعي CNG
13- آشنائي با صفحه درجات و علائم و طرز كار آنها
14- عيب‎يابي موتور از طريق رنگ دود اگزوز
15- اصطلاحات فني خودرو
16- موتورهاي احتراق داخلي
17- انرژي خورشيدي را بهتر بشناسيم
18- ضرایب تبدیل
19- بررسي سيستم خودروهای هیبریدی
20- GPS چطور كارمي كند ؟
21- موتورهای شش زمانه
22- سيستم تهويه اتومبيل
23- مناسب ترين زمان تعويض روغن موتور
24- لاستيك تيوبلس وايمني آن
25- گيربكس هاي فوق سرعت(اوردرايو)
26- ترمزهای ABS
27- آشنايي مختصري با موتورهاي گازسوز
28- اجزاي مکانيکي يخچال
29- برتري مايع ترمزهاي سيليكوني
30- گاز طبيعي و موتورهاي ديزل
31- بررسي سيستم ذخيره انرژي، انتقال قدرت و ترمز
32- بوستر ترمز و عملکرد خلائی
33- ارتباطات دیجیتال اتومبیل
34- ESP سیستم ایمنی
35- مدیریت بازیافت خودرو
36- سيستم ديد شبانه
37- ديودهاي نوري، منابع روشنايي در آينده!
38- پردازنده هاي سوخت چگونه کار مي کنند؟
39- نحوه كار مبدل‌هاي كاتاليستي
40- نمونه سوالات رشته تعمیر اتومبیل شاخه کاردانش
41- نمونه سوالات رشته اتومکانیک شاخه فنی و حرفه ای
42- سوالات مسابقات علمي و عملي شاخه كاردانش
43- سوالات مسابقات علمي و عملي شاخه فني و حرفه ايي
44- سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتورهای بنزینی GDI
45- بررسي سيستم هاي الکترونيکي خودروهاي جديد
46- نمونه سوالات کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
47- عيب يابي قسمتهای مختلف خودروی كاروان
48- جداول قسمتهای مختلف عيب يابي خودرو ريو
49- سيستم BLUE TEC
50- آشنايي با سيستم هشدار انحراف از مسير ILAS
51- سيستم شناسايي نقاط كور در خودرو BLIS ويا BSWS
52- آشنايي با سيستم Dynamic Drive
53- چرخ با قابليت حركت در حالت پنچري
54- سيستم كنترل سرعت قابل تطبيق با خودرو مقابل
55- دستگاه نمايشگر (head up display)
56- در موتور فعال active bonnet
57- گيربكس CVT
58- سيستم موقعيت يابي جهاني (GPS)
59- معرفي برنامه پايداري الكترونيكي (ESP)
60- كنترلهاي كنار فرمان (دسته چراغ و برف پاك كن)
61- سيستم نشانگر فشار باد لاستيك
62- كمربند ايمني
63- كاتاليست كانورتور
64- آشنايي با سيستم ايربگ
65- كنترل الكترونيكي سوپاپها
66- تايمينگ متغير سوپاپها
67- خودروهاي هيبريدي
68- رنگ خودرو
69- آسيب هاي وارده به كاتاليست
70- ويژگيهاي كاتاليست بنزين و گاز
71- ماهنامه مجله صنعت خودرو
پیوندها
گوگل
ياهو
فروشگاه اينترنتي بازار روز
گروههاي آموزشي استان آ.غربي
خودروهاي 2011و2012
اتومکانیک
مکانیک خودرو
مکانیک خودرو
معرفی انواع وبلاگ ها
خودرو
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

طراح قالب
دیجیتال کیوان